Aktualności

Poprawna zmiana biegów a żywotność skrzyni biegów

Co trzeba wiedzieć, by poprawnie zmieniać biegi w samochodzie?

Każdy kierowca wie, że poprawna zmiana biegów nie tylko przedłuża żywotność przekładni, lecz również sprawia, że jazda staje się bardziej płynna i bezpieczna. Praktyka jednak pokazuje, że nie wszyscy potrafią właściwie operować przełożeniami. Niżej omówimy najczęstsze błędy popełniane podczas zmiany biegów, a także podamy kilka wskazówek, które pozwolą ich uniknąć w przyszłości.
Najczęstsze błędy popełniane podczas zmiany biegów

Zbyt małe doświadczenie w prowadzeniu auta (głównie u młodych kierowców), złe nawyki i utrwalane latami przyzwyczajenia, niedostateczna wiedza i brak prawidłowych wzorców do naśladowania, niedbalstwo. To wszystko może sprawić, że nie będziemy mogli w pełni wykorzystać możliwości skrzyni biegów w naszym samochodzie.
Niżej przedstawiamy najczęstsze błędy kierowców związane ze zmianą przełożeń. 
1. Postój z wciśniętym pedałem sprzęgła
Czekając na czerwonym świetle, wrzućmy na luz, całkowicie zdejmijmy nogę ze sprzęgła i zaciągnijmy hamulec ręczny. Pozwoli to wydłużyć żywotność mechanizmu sprzęgła.
2. Jazda na półsprzęgle
Stojąc w korku lub na wzniesieniu, często wciskamy pedał sprzęgła tylko do połowy. Przyczynia się to do szybszego zużywania się poszczególnych elementów przekładni.
3. Ręka nieustannie oparta na gałce dźwigni zmiany biegów
Nawyk ten powoduje obciążanie mechanizmu skrzyni, który jest pod ciągłym naciskiem i odbiera najmniejsze nawet ruchy ręki.
4. Agresywne szarpanie drążka 
Gwałtowne zmiany biegów i nadmierne „dociskanie” drążka przy każdym ruchu oprócz wrażenia pozornej dynamiki jazdy nie przynoszą nic dobrego dla skrzyni, która po prostu szybciej się zużywa.
5. Jazda z nogą opartą na pedale sprzęgła 
Odruchowe, drobne naciski na sprzęgło powodują szybsze jego zużycie. Trzymajmy stopę na podnóżku z lewej strony i przesuwajmy ją na sprzęgło tylko wtedy, gdy chcemy zmienić bieg.
6. Jazda na zbyt niskich obrotach 
Taka jazda przyspiesza zużycie silnika i samej skrzyni, dlatego lepiej nie przeciągajmy jazdy na niższych biegach i zmieniajmy je odpowiednio do sytuacji.
7. Redukowanie biegów na jedynkę 
Pamiętajmy o tym, że pierwszy bieg służy wyłącznie do ruszania, a wrzucenie go w trakcie jazdy może spowodować poważne uszkodzenie przekładni. Jedynkę wrzucajmy więc tylko z zatrzymania.
8. Wrzucanie biegu wstecznego podczas jazdy 
Bieg wsteczny możemy wrzucić wyłącznie po wcześniejszym zatrzymaniu pojazdu, w przeciwnym razie skrzynia biegów może bardzo szybko ulec awarii.
9. Zmiana biegu z pedałem sprzęgła niewciśniętym do końca
Może to być przyczyną nieprawidłowego działania mechanizmu sprzęgła, co z czasem może prowadzić do niespodziewanej awarii.

Na czym polega poprawna zmiana biegów?
Po przeanalizowaniu najczęstszych błędów popełnianych podczas zmiany biegów, łatwo jest nauczyć się poprawnej techniki podczas wykonywania tej czynności. Wystarczy skrupulatnie przestrzegać kilku poniższych zasad.
    1. Na czerwonym świetle wrzućmy na luz i zdejmijmy nogę ze sprzęgła.
    2. Podczas zmiany biegów wciskajmy sprzęgło do końca.
    3. Nie poruszajmy się na półsprzęgle.
    4. Nie trzymajmy niepotrzebnie ręki na gałce dźwigni zmiany biegów.
    5. Po redukcji biegu nie zdejmujmy od razu nogi ze sprzęgła, żeby nie szarpało pojazdem.
    6. Podczas jazdy trzymajmy lewą nogę na podnóżku, nie opierajmy jej na sprzęgle.
    7. Podczas jazdy nigdy nie redukujmy na jedynkę i nie wrzucajmy biegu wstecznego.
    8. Nie przeciągajmy jazdy na jednym biegu.

O czym należy pamiętać, zmieniając bieg?
Zmieniając przełożenia, pamiętajmy, by nasza jazda była jak najpłynniejsza. Unikajmy szarpania i krztuszenia się silnika, dbając o precyzję ruchów i siłę, z jaką używamy drążka przekładni i pedału sprzęgła. Miejmy także świadomość, że redukując biegi w trakcie jazdy na niższe, wytracamy prędkość bez użycia hamulca, co wpływa na mniejsze zużycie paliwa. 
Optymalna zmiana biegów sprawi, że będziemy czuć jeszcze większą przyjemność z prowadzenia samochodu.

Pozostałe artykuły